IRONY IN POLITICAL COMMUNICATION: DISCURSIVE PRACTICE, STRATEGY AND TACTICS
Abstract
Aim. The study lays the basics of a new theory according to which political irony is regarded as the inherent characteristics and integral part of communication in the modern world of politics. The objective of the current study is to establish link between ethnic style and pragmatic side, i.e. cultural/ communicative values and irony functions, mechanisms and language means.
Methodology. The paper focuses on political irony as a discursive practice and regards it as a characteristic feature of English political discourse. The fragments of modern English political speeches (2014–2024) of D. Cameron, B. Johnson, R. Sunak, D. Trump, J. Biden and others (from YouTube resource) make the base for the detailed analysis. The research is conducted via the following methods: the method of intent analysis; the method of content analysis; the method of discourse analysis (mainly CDA – critical discourse analysis), social role analysis, genre analysis and analysis of communication strategies.
Results. The findings prove the initial hypothesis about the interrelation of national and cultural peculiarities, individual characteristics of the politician and situational context. These aspects influence the nature of English discursive irony, the frequency of ironic statements and their functions, as well as an extensive set of linguistic means. Irony is regarded as a strategy of political discourse, which follows and operates within the mainstream strategy of theatricality. Political irony is implemented through a considerable number of discursive tactics that create variable ironic images. The results of the politicians’ speeches analysis show that different tactics can be used to fulfill a single strategy. The choice of the tactics is based on the “friend–foe” (aka “us-them”) opposition, the specific features of the ethnic style and the individual style of the politician’s speech portrait.
Research implications. The paper opens new perspectives in political linguistics for developing the classification of ironic images as situational or emotional. The scheme for the analysis can be applied in further studies in the field of political linguistics and ethnostylistics.
Keywords: ethnic style, irony, ironic image, ironicality, political communication, political discourse, strategy, speech portrait, tactics
For citation: Gornostaeva, A. A. (2025). Irony in political communication: discursive practice, strategy and tactics. In: Key Issues of Contemporary Linguistics, S1, pp. 6–16. https://doi.org/10.18384/2949-5075- 2025-S1-6-16
Ирония в политической коммуникации: дискурсивная практика, стратегия и тактика
Аннотация
Цель. В статье излагаются основы теории, согласно которой ирония рассматривается как характерная черта политической коммуникации в современном мире. Исследование направлено на установление взаимосвязи между этностилем и функционально-прагматическим аспектом иронии в дискурсе; при этом этностиль рассматривается как отражение культурных и коммуникативных ценностей, в то время как функционально-прагматический аспект представлен функциями, механизмами и лингвистическими средствами репрезентации иронии.
Процедура и методы. В представленной работе ирония рассматривается как дискурсивная практика, а также как характерная и неотъемлемая черта английского политического дискурса, которая проявляется в процессе сотрудничества автора и адресата. Эмпирическая база исследования состоит из фрагментов современного англоязычного политического дискурса (2014– 2024 гг.) государственных деятелей: Д. Кэмерона, Б. Джонсона, Р. Сунака, Д. Трампа, Дж. Байдена и др. Для анализа материала был использован ряд методов: метод интент-анализа для реконструкции интенции; метод контент-анализа для оценки частотного распределения слов и словосочетаний; метод дискурс-анализа (в том числе, критического дискурс-анализа) для выявления сущностных характеристик социальной коммуникации. Применялись также элементы социально-ролевого анализа, жанрового анализа и анализа коммуникативных стратегий.
Результаты исследования показали, что характер иронии, её функции и частотность употребления напрямую зависят от национальной и культурной специфики, определяются идиостилем (индивидуальными особенностями речевого портрета) иронизирующей личности и конкретным ситуативным контекстом, в рамках которого происходит коммуникация. Результаты анализа фрагментов политических речей показывают, что для реализации определённой стратегии могут быть использованы разнообразные тактики или сочетания тактик. Последние актуализируются в дискурсе государственных деятелей через оппозицию «свой – чужой» в собирательных образах «друзей» и «врагов».
Теоретическая и практическая значимость заключается в том, что работа открывает новое направление в политической лингвистике и позволяет классифицировать иронические образы по двум основным группам: ситуативные и эмоциональные. В работе предлагается схема поступенчатого анализа иронического образа политика как дискурсивной категории. Полученные результаты представляют интерес в русле дальнейших исследований в области политической лингвистики и этностилистики.
Ключевые слова: ирония, иронический образ, ироничность, политическая коммуникация, политический дискурс, речевой портрет, стратегия, тактика.
Для цитирования: Горностаева А. А. Ирония в политической коммуникации: дискурсивная практика, стратегия и тактика // Вопросы современной лингвистики. 2025. № S1. С. 6–16. https://doi.org/ 10.18384/2949-5075-2025-S1-6-16.